Xi’an dag 3

Det blev ingen dusch igår, strömmen gick igång först vid midnatt och då kunde vi få igång AC:n. Idag klev Emil upp tidigt för att åka iväg på en guidad mattur, han hade fått order om att komma hungrig. Själv valde jag sovmorgon så jag kröp ihop och somnade om. Klockan var 11.00 när jag klev upp och tog en dusch. Läste lite och gick sen ner för att fixa frukost. Satt i entrén och åt när Emil kom tillbaka både mätt och nöjd och glad (jag är en älg!!). Han var ganska varm också eftersom vädret ändrats från regn till sol och 30 grader varmt. Vi gick upp på rummet och packade kamerorna.  Inte långt från där vi bor finns ett Lama tempel med praktiserande munkar. Det är det enda klostret för buddistiska munkar i provinsen. Det byggdes 1705 men har förstörts och byggdes upp igen 1952. Klostret var en viloplats för den store Lama när han skulle ta sig från Tibet till Peking för att möta kungen. Klostret var lugnt och rogivande till skillnad från resten av Xi’an. På bilden fladdrar tygstycken med böner, i Buddisternas lära står att de ska be flera gånger om dagen, så många att de inte hinner. De har då varit smarta och sagt att böner nedskrivna på tyg som fladdrar i vinden räknas som en läst bön.

På väg från templet till tunnelbanan så gick vi förbi två kvinnor och en liten liten hund. Den ena kvinnan blev jätteglad och började fotografera oss. Vi stannade till och tittade på hunden då ville hon gärna bli fotograferad med mig. Intressant upplevelse att bli fotograferad, hon är inte den enda folk fotograferar oss och är mer eller mindre diskreta med det.

Idag har det varit ruskigt varmt så vi tog tunnelbanan till Bell Tower och satte oss på Starbucks ett tag. Kallt kaffe och sval inomhusmiljö med Wi-Fi. Efter kaffet gick vi in på gallerian och köpte några t-shirts som faktiskt var lagom. Jag köpte en t-shirt där det står Capitane Haddock. Därefter tog vi oss sakta men säkert ner mot stadsmuren. Där köpte jag en solfjäder innan vi köpte biljetter och klev upp på muren.  Väldigt skönt att ha och fläkta sig med i den trycka de värmen.

Stadsmuren byggdes under 1300-talet som en försvarsmur, den är en av få stadsmurar i Kina som fortfarande står kvar och som till stor del är typ original. Muren är 13,7 km lång, 12 meter hög, 12-14 meter bred i toppen och 15-18 meter bred i basen. På muren kan man cykla eller promenera.

De har en liten polisstation på muren vid södra entrén med små söta polisbilar och en liten brandbil som alla såg ut som förvuxna playmobile-bilar. Vi bor innanför muren i närheten av Västra ingången och vi hade tänkt att gå dit, men solen reflekterades i stenen på muren så värmen blev outhärdlig. Vi gick därför lite fram och tillbaka och gick sedan ner och satte oss på en bar för att dricka kall Cola och smaklöst kinesiskt öl.

Nu är vi tillbaka på vandrarhemmet och ska försöka sova. I morgon är sista heldagen i Xi’an och vi ska besöka Terracottaarmén.